حلول واجبات الجامعة العربية المفتوحة (لعــspring2017ـــام)

حلول واجبات الجامعة العربية المفتوحة لجميع تخصصات الجامعة ولجميع فروع الجامعة حلول واجبات – مشاريع تخرج – ملخصات هامة Mobile: 00966542495275 حلول واجبات الجامعة ا
 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 حل واجبات 2018 باحترافيه

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
whatsapp::00966542495275
Admin


عدد المساهمات : 1456
تاريخ التسجيل : 07/10/2014

مُساهمةموضوع: حل واجبات 2018 باحترافيه   الجمعة مارس 23, 2018 5:38 am


تعليمات الواجب الدراسي
ED 121
علم نفس النمو (الطفولة)
المنسق العام: د. فدوى العشي

الفصل الثاني – 2017/2018

يتكون الواجب الدراسي من أربعة أجزاء مبينه في الجدول التالي:
الواجب الدراسي الوصف الدرجات المستحقة موعد التسليم
الجزء الأول إمتحان قصير 8 31/3/2018
الجزء الثاني نشاط صفي 2 31/3/2018
الجزء الثالث مناظرة 2 5/5/2018
الجزء الرابع إمتحان قصير 8 5/5/2018

المصادر اللزمة: المقالة الأولى والفيديو
 الجزء الأول (إمتحان قصير)
يقوم الطالب بقراءة المقالة المترجمة الأولى المتوافرة على موقع الـLMS، ودراستها بشكل عميق. ويقوم الطالب بمشاهدة الفيديو المترجم القصير المتوافر أيضًا على موقة الـLMS.

ثم يقوم بتقديم إمتحان قصير في بداية المحاضرة الخامسة حول المقالة الأولى والفيديو. ستكون الأسئلة في هذا الإمتحان (إنشائية و موضوعية) ولكن قصيرة لكي يتمكن الطالب من إنهاء الإمتحان خلال ربع ساعة فقط. ومن المهم أن الطالب يأخذ بعين الاعتبار أن طبيعة الأسئلة ستحتاج منه التحليل والتقويم وليس التذكر فقط، فمثلًا ما هو نقطة الرابط بين المصدرين؟

 الجزء الثاني (نشاط صفي):
يتم تقسيم الشعبة إلى مجموعات ويقومون بتقديم حلول لحالات ستقوم المحاضرة بتوزيعهم لهم. ثم يقوم الطلاب بتقديم الحلول وربطها ودعمها بالمعلومات المقدمة بالمقالة الأولى والفيديو.

المصادر اللزمة: المقالة الثانية
 الجزء الثالث (مناظرة):
يقوم الطالب بقراءة المقالة المترجمة الثانية. ويتضمن هذا الجزء إعطاء الطلاب الفرصة للتفكير بالموضوع المطروح في المقالة الثانية بعمق وإستخدام المهارات العقلية العليا، مثل التفكير الناقد وأخذ أرآء الآخرين ودعم وجهة نظرهم بأدلة معتمدة. يقسم المحاضر القاعة إلى مجموعتين متساويتين، مجموعة معارضة والأخرى موئيدة لموضوع المقالة. ويخصص المحاضر نصف ساعة لكي يسمح للطلاب مناقشة المواضيع المطروحة في المقالة.

 الجزء الرابع (إمتحان قصير):
يقوم الطالب بتقديم إمتحان قصير حول المقالة الثانية. ستكون الأسئلة في هذا الإمتحان (إنشائية و موضوعية) ولكن قصيرة لكي يتمكن الطالب من إنهاء الإمتحان خلال ربع ساعة فقط.

يرجى التواصل مع المشرف الأكاديمي لمزيد من التغذية الراجعة والمناقشة



البعد مناقشة أهمية اكتساب الطلبة المهارات العلمية وتنمية التفكير الابداعي
شرح استراتيجيات تنمية المهارات والميول العلمية عند طلبة المدارس
تأثير فهم المعلمين لطبيعة العلم واتجاهاتهم العلمية على مدى اكتساب التلاميذ للمهارات والميول العلمية
الاستعانة بمصادر معلومات خارجية بالإضافة إلى المادة الدراسية للمقرر مع ذكر و توثيق هذه المصادر حسب طرق التوثيق المعتمدة

مقرر ED-536
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017/2018


الواجب الاول : ( 10 درجات )
بالرجوع لمصادر المعلومات المتوفرة في مكتبة الجامعة وشبكة الانترنت او اية مصادر اخرى
أبحث في طبيعة العلاقة بين الصدق الداخلي، والصدق الخارجي للدراسات التجريبية من حيث – 1- مفهوم كل منهما (4 درجات )
2- العوامل المؤثرة في كل منهما. (6 درجات )

طبيعة العلاقة بين الصدق الداخلي، والصدق الخارجي للدراسات التجريبية من حيث – 1- مفهوم كل منهما (4 درجات )
2- العوامل المؤثرة في كل منهما. (6 درجات )


طبيعة العلاقة بين الصدق الداخلي والصدق الخارجي للدراسات التجريبية من حيث مفهوم كل منهما و العوامل المؤثرة في كل منهما.

طبيعة العلاقة بين الصدق الداخلي والصدق الخارجي للدراسات التجريبية من حيث مفهوم كل من الصدق الداخلي والصدق الخارجي و العوامل المؤثرة في الصدق الداخلي والصدق الخارجي.

النشاط الثاني: (10 درجات)
بالرجوع لمصادر المعلومات التربوية وشبكة الانترنت اختر دراسة تربوية في مجال التحصيل الدراسي ،ثم قم بتلخيصها وفق الجدول التالي:

الرقم الموضوع
1 عنوان الدراسة كما وردت على صفحة الغلاف
2 فرضيات الدراسة
3 أسئلة الدراسة
4 مجتمع الدراسة
5 العينة وطريقة اختيارها
6 الادوات المستخدمة في جمع المعلومات
7 ملخص نتائج الدراسة
8 توثيق مصدر الدراسة


تعليمات الواجب الدراسي
ED 121
علم نفس النمو (الطفولة)
المنسق العام: د. فدوى العشي

الفصل الثاني – 2017/2018

يتكون الواجب الدراسي من أربعة أجزاء مبينه في الجدول التالي:
الواجب الدراسي الوصف الدرجات المستحقة موعد التسليم
الجزء الأول إمتحان قصير 8 31/3/2018
الجزء الثاني نشاط صفي 2 31/3/2018
الجزء الثالث مناظرة 2 5/5/2018
الجزء الرابع إمتحان قصير 8 5/5/2018

المصادر اللزمة: المقالة الأولى والفيديو
 الجزء الأول (إمتحان قصير)
يقوم الطالب بقراءة المقالة المترجمة الأولى المتوافرة على موقع الـLMS، ودراستها بشكل عميق. ويقوم الطالب بمشاهدة الفيديو المترجم القصير المتوافر أيضًا على موقة الـLMS.

ثم يقوم بتقديم إمتحان قصير في بداية المحاضرة الخامسة حول المقالة الأولى والفيديو. ستكون الأسئلة في هذا الإمتحان (إنشائية و موضوعية) ولكن قصيرة لكي يتمكن الطالب من إنهاء الإمتحان خلال ربع ساعة فقط. ومن المهم أن الطالب يأخذ بعين الاعتبار أن طبيعة الأسئلة ستحتاج منه التحليل والتقويم وليس التذكر فقط، فمثلًا ما هو نقطة الرابط بين المصدرين؟

 الجزء الثاني (نشاط صفي):
يتم تقسيم الشعبة إلى مجموعات ويقومون بتقديم حلول لحالات ستقوم المحاضرة بتوزيعهم لهم. ثم يقوم الطلاب بتقديم الحلول وربطها ودعمها بالمعلومات المقدمة بالمقالة الأولى والفيديو.

المصادر اللزمة: المقالة الثانية
 الجزء الثالث (مناظرة):
يقوم الطالب بقراءة المقالة المترجمة الثانية. ويتضمن هذا الجزء إعطاء الطلاب الفرصة للتفكير بالموضوع المطروح في المقالة الثانية بعمق وإستخدام المهارات العقلية العليا، مثل التفكير الناقد وأخذ أرآء الآخرين ودعم وجهة نظرهم بأدلة معتمدة. يقسم المحاضر القاعة إلى مجموعتين متساويتين، مجموعة معارضة والأخرى موئيدة لموضوع المقالة. ويخصص المحاضر نصف ساعة لكي يسمح للطلاب مناقشة المواضيع المطروحة في المقالة.

 الجزء الرابع (إمتحان قصير):
يقوم الطالب بتقديم إمتحان قصير حول المقالة الثانية. ستكون الأسئلة في هذا الإمتحان (إنشائية و موضوعية) ولكن قصيرة لكي يتمكن الطالب من إنهاء الإمتحان خلال ربع ساعة فقط.

عمادة البرامج الأكاديمية في التربية
استمارة موجهات التصحيح
مقرر المناهج وطرق التدريس العامة ED241
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017/2018

محتوى الواجب
يتكون الواجب من عدد من المكونات الأساسية التي بناءً على تضمينها في ملفك سيتم التقييم، وهي الآتي:
1. بوصفك معلم للمرحلة الإبتدائية، حدد منهاج مادة تعليمية لديك اهتمام به؛ لإعداد خطة يومية، توضح من خلالها كيفية تدريس المفاهيم التي يتضمنها الدرس الذي تم اختياره مراعياً عناصر الخطة الرئيسية. (5 درجات)
2. بيّن كيفية تغيير الإتجاهات السلبية للمتعلمين نحو مفهوم أو موضوع معين يعتبروه صعب. (5 درجات)
3. استخدام الدرس الذي وضعت له خطة لتصميم اختبار يتضمن التخطيط من حيث الاهداف وتحليل المحتوى واعداد جدول المواصفات وكتابة الأسئلة الموضوعية والمقالية. ( 5 درجات)


مقرر ادارة الصف وبيئة التعلم - ED 313
الفصل الدراسيّ الثاني للعام الأكاديميّ: 2017-2018
الموضوع ( 20 درجة )
يُعرف القرن العشرون بعصر الجودة .
ونظرا إلى أهميّة التربية ومشاكلها وقضاياها، حظيت الجودة الشاملة باهتمام كبير وخصوصًا في نطاق التربية والتعليم.
- ماذا نعني بالجودة الشاملة؟
- ما هي أهدافها، ومبادئها، وخصائصها؟
- ما التحديات والمعوقات الّتي يفرضها مجتمعك؟
- ما مميزات التجربة الفنلندية في التعليم؟ وما العوامل الّتي أدّت إلى نجاحها؟
اكتب مقالة تُوضّح فيها أهميّة تطبيق الجودة الشاملة في مناهجنا التربويّة.
صلب موضوع (13 درجة)
- تعريف بالجودة الشاملة ( درجة)
- ما هي اهدافها ( درجتان)
- ومبادئها ( درجتان)
- خصائصها ( درجتان)
- ما التحديات والمعوقات التي يفرضها مجتمعك
( درجتان )
- مميزات التجربة الفنلندية في التعليم ( درجتان)
- العوامل التي ادت الى نجاحها ( درجتان)
خاتمة ورأي شخصي
اهمية تطبيق الجودة الشاملة في مناهجنا التربوية .


استمارة الواجب الدراسي (TMA Form)
مقرر القدرات العقلية SP210

الواجب الدراسي TMA لمقرر القدرات العقلية SP210
الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2017-2018
- الدرجة الكلية للواجب : 20 درجة
- هدف الواجب: يهدف هذا الواجب إلى تقديم عرض ملخص لدراسة ماجستير أو أطروحة دكتوراه عربية أو كتاب متخصص في " القدرات العقلية " مع بيان ما يأتي:
مقدمة تمثل مدخلا عاما للورقة و تعريفا بما نقصده بالقدرات العقلية (اعتمادا على مراجع عدة) مع تعريف بالأطروحة أو الكتاب من حيث العنوان والمؤلف وجهة النشر ومكان النشر، أو الجامعة التي تمت مناقشتها فيها إذا كانت أطروحة دراسات عليا.
تعريف بأبواب أو فصول الكتاب أو الأطروحة والموضوعات التي تناولها الباحث.
تلخيص لأهم الأفكار والإجراءات والأدوات والنتائج التي خرج بها مؤلف الكتاب أو الباحث.
خاتمة يضع فيها الطالب الاستنتاجات التي خرج بها من الكتاب أو الأطروحة، و رأيه في إمكانية الاستفادة منها في بيئتنا المحلية.

مقرر التدخل المبكر في التربية الخاصة SP202
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017-2018
التعيين الدراسي
مقرر التدخل المبكر في التربية الخاصة SP202
الواجب الأول 20درجة
يُعالج التعليم والتدخل المبكر في التربية الخاصة في الطفولة المبكرة القصور في جوانب متعددة من أهمها: الجانب الاجتماعي، والجانب السلوكي، والجانب الحركي، والجانب الإدراكي.
أُكتب/ي بحثًا يتكوّن من مقدمة ومتن وخاتمة عن برامج التدخل المُبكر في معالجة جوانب القصور التي وردت في الإشكالية، مُدعمًا كتابتك بنتائج الأبحاث وبعض البرامج التي تنطبق على هذه الجوانب.


How is Candide’s philosophical views in Voltaire’s work Candide put to trail? How is evil depicted? Discuss several key incidents and characters Candide encounters throughout his sojourn that shake his belief in Optimism. Does Candide finally realize the flaws in the philosophy of Optimism? Does he oppose Pangloss’ views? In your view, how, if at all, does his perspective change?
A230A: Reading and Studying Literature I
Despite the continuous reassurance offered by the ultimate Optimist Pangloss that we live in the best of all possible worlds,” Candide is faced by a long-standing force of evil, pain, and suffering that leads him to expose the flaws of his tutor’s philosophical teachings. After he was banished from the Baron’s castle, Candide embarks on a journey where he encounters incidents and characters that offer one example after another of evil, suffering, pain and misfortune. How is Candide’s philosophical views in Voltaire’s work Candide put to trail? How is evil depicted? Discuss several key incidents and characters Candide encounters throughout his sojourn that shake his belief in Optimism. Does Candide finally realize the flaws in the philosophy of Optimism? Does he oppose Pangloss’ views? In your view, how, if at all, does his perspective change?

M256
Software Development with Java
Spring 2017/2018

Question [20 Marks]:
Facebook and Twitter are two well-known social networks that are currently used by millions of users.
In this TMA, each student is requested to evaluate both Facebook and Twitter platforms. Each student is expected to perform the following activities and submit the findings as a report in this TMA:
Stage A: System Evaluation
Give complete details on the systems’ main functional and non-functional activities.•
Evaluate the GUI of the two systems (according to the HCI concepts).•
Identify the weaknesses of each platform.•
Stage B: System Development
Upon completing the evaluation stage, the student is expected to have clear view on both systems and should be able to identify the missing features and suggest some actions for further enhancement. In this stage, the student is expected to perform the following activities:
List the new features which should be included in the enhanced versions of the two• platforms with proper justification.
Suggest new GUI which overcomes the issues raised in the previous stage.•
Discuss (using your own words) the possibility of merging the features of Facebook and Twitter in one platform.•
Provide sufficient diagrams which include: use-cases, sequences diagrams.•
Note that, system implementation is beyond the scope of this project.
-- End of TMA--
مقرر صعوبات التعلم SP302,ED324
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017/2018
الموضوع : ( 20 درجات )
لقد جاءت فكرة المدرسة الشاملة أو الجامعة في منتصف الثمانينات من القرن الماضي كفكره متطورة عن مفهوم الدمج الذي ينادي بتعليم الأفراد ذوي الاحتياجات الخاصة بشكل عام والأفراد ذو صعوبات التعلم بشكل خاص في المدارس العادية في ضوء ذلك بين بمقالة علمية ما يلي:
- مفهوم "الدّمج" ومزاياه وعيوبه بالنسبة لهذه الفئة من الأطفال.
- دور الخطة التربوية الفردية والخطة التعليمية الفردية في برامج الدّمج لذوي صعوبات التعّلم. مستعيناً في المراجع الحديثة و ذات الصلة بالموضوع.

كتابة التعيين يتطلب ما يأتي:
- الاطلاع على مراجع علمية متنوعة، والمواقع الالكترونية، والمكتبة الالكترونية
- توثيق تلك المراجع بطريقة علمية صحيحة وذلك بكتابة اسم عائلة المؤلف والتاريخ في متن البحث نهاية كل فقرة، وكتابة المعلومات كاملة في قائمة المراجع على النحو الآتي: اسم عائلة المؤلف، الاسم الأول والثاني. (التاريخ). عنوان الكتاب. دار النشر. العاصمة
- عدم نقل المعلومات من المواقع الالكترونية
- كتابة مقدمة وخاتمة حول الموضوع ، وكتابة عناوين فرعية واضحة
- مراعاة كتابة فقرات واضحة ومتسلسلة

M257
Putting Java to Work
Spring 2017/2018
Total Marks: 20
Plagiarism Warning:
As per AOU rules and regulations, all students are required to submit their own TMA work and avoid plagiarism. The AOU has implemented sophisticated techniques for plagiarism detection. You must provide all references in case you use and quote another person's work in your TMA. You will be penalized for any act of plagiarism as per the AOU's rules and regulations.
Declaration of No Plagiarism by Student (to be signed and submitted by student with TMA work):
I hereby declare that this submitted TMA work is a result of my own efforts and I have not plagiarized any other person's work. I have provided all references of information that I have used and quoted in my TMA work.
Name of Student:
Signature:
Date:
Practical Problem
This course is designed to mainly develop the programming skills of learners. In addition, the students should critically think to resolve problems. From this concept, this TMA is prepared.
In this TMA, each student is asked to write a java program which can calculate the average grades of the courses that has been completed by each particular student during the last two semesters Spring 16/17 and Fall 17/18. Please go through the following specification in order to complete this TMA successfully:
The program can be implemented using either JApplet or JFrame classes.
The courses and grades that was completed on Spring 16/17 should be hard-coded as variables in the code itself (e.g. int M105=80) and the grades should match your marks according to the SIS records.
The courses and grades that was completed on Fall 17/18, should be read through a GUI interface as follows:
o The user should be asked to enter the number (n) of courses completed on Fall 17/18.
o Based on the entered number and after pressing the button Click”, the GUI should show n text fields to allow the user enter the course code and the corresponding grade as shown in the Figure below:
After entering the grades of the courses (according to your transcript from SIS), the student should press the button Calculate Average” on the GUI.
This button should calculate the average of all courses studied in the two semesters. The program should calculate the average grade by summing up the total marks of the hard-coded courses in the program + the marks of the courses entered on the GUI interface, then divide it over the total number of courses as per the example below:
Hard-coded courses in Spring 16/17
int m105 = 70
int m129 = 88
int T175A = 77
GUI courses in Fall 17/18

When pressing Calculate Average”, the result should be ((70+88+77) + (90+55+65+78))/7 = 74.2%
Important notes:
Copy & Past is not allowed and subjected to AOU plagiarism policy.
All the marks used in the code and entered in the GUI should exactly match the student transcript from SIS.
A copy from your transcript extracted from SIS should be included in the submitted file.
Students who fail in submitting the copy of his/her transcript or entering incorrect grades will result in awarding the student ZERO.
The code should be copied and pasted on the Word document and NetBeans Project should be submitted as well
Note that the title of the GUI interface should include students’ID_student’s name.
-- End of TMA --
M363 Spring 2018
Question 1 10 Marks
This question analyses the students’ knowledge in Software Architecture”. This question will guide the students to know the importance of literature research, referencing and citation which help them to proceed with their graduation project.
In the context of Software Engineering, the success of any application or system depends on the architecture pattern you use. List and describe any four software architecture patterns used in the modern software industry.
You must provide at least FIVE references in the Harvard Referencing format of referencing, excluding Wikipedia and YouTube. References should be latest (year 2012 onwards) You can complete this task using the e-library and other external sources; you need to search the AOU-e-library and the internet to identify relevant material. In particular, you are urged to use the following sources, all of which are freely available to AOU students: AOU’s subscribed e-library, accessible through the LMS which includes a number of different resources o Google books o Google scholar Quoting and Referencing.
When you wish to quote other materials, then you must clearly acknowledge the source according to accepted rules of citation and referencing. You can use the MSWord️ referencing tool to facilitate including
references and citations in the proper format. The following link shows you how to use this feature:
http://office.microsoft.com/en-us/wo...010067492.aspx
Note that it is not enough to simply post a reference at the end of the document without explicitly stating which parts of your document are being quoted. Proper citation of external sources must be included in order to receive mark for this question.
Question 2 25 Marks
This question analyses the students’ knowledge and understanding in analyzing given scenario to identify functional requirements, non-functional requirements, business processes, business rules, use case scenario and practical skills to build use case diagrams studied in Unit-2 and Unit-3 of the module
You are required to answer questions from 2.1 to 2.7 from the below given scenario:
M363 TMA Spring 2017-2018 Page 3
AOU would like to develop a Web Based Social Network System between a job seeker and Industry
Recruiter. This system will be expected to provide communication among people , provide the features of writing and posting a post or any event all at one place, to share the job related details posted by university career guidance officer via adding a post which can be read by all the students as well as members of faculty using the website. This web application will be controlled by the AOU IT administrator and can be used by the career guidance officer and students as well as faculty members.
The following features will be implemented in proposed system:
Students can register and login into the system once their registration is approved by the administrator.
The system verifies the user id and password.
Once the student logging into the system, he/she can write and post an article on various topic of•
his/her choice. Also he/she can chat with the other students.
Students can also upload images with their post.•
All students can view News Feed posted by individual student.•
AOU IT Administrator has full authority on system, he/she can add/delete Students and members of Faculty•
• Career Guidance Officer can create a list of students by specifying the department and criteria. This list will include personal details, academic details and GPA. He /she can perform activities only after logging into the system.
• Career Guidance Officer can add post and it will be sent for approval to admin.
Faculty members will be able view students’ profiles and also can post event whose details will be sent via SMS to students. Faculty members can perform activities only after logging into the system.
As per the policy, all the students’ registration will be approved/rejected by the administrator as•
well as, all the post will be kept pending until administrator approves/rejects each and every post.
The university management wished to have a website with two colors matching with their logo. The system is expected to handle up to 1000 users simultaneously and shall be able to be modified to cope with a new class of user.
2.1 Identify four business processes from the university scenario 2 Marks
2.2 Identify two business rules from the university scenario 2 Marks
2.3 List two functional requirements along with their types 2 Marks
2.4 List two non-functional requirements along with their types 2 Marks
2.5 List the actors of the proposed system 1 Mark
2.6
Write textual description for any one use case which should include pre-condition, post condition, main success scenarios and extensions.
8 Marks
2.7 Draw a use case diagram for the university scenario
8 Marks


عمادة البرامج الأكاديمية في التربية
استمارة موجهات التصحيح
مقرر المناهج وطرق التدريس العامة ED241
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017/2018

محتوى الواجب
يتكون الواجب من عدد من المكونات الأساسية التي بناءً على تضمينها في ملفك سيتم التقييم، وهي الآتي:
1. بوصفك معلم للمرحلة الإبتدائية، حدد منهاج مادة تعليمية لديك اهتمام به؛ لإعداد خطة يومية، توضح من خلالها كيفية تدريس المفاهيم التي يتضمنها الدرس الذي تم اختياره مراعياً عناصر الخطة الرئيسية. (5 درجات)
2. بيّن كيفية تغيير الإتجاهات السلبية للمتعلمين نحو مفهوم أو موضوع معين يعتبروه صعب. (5 درجات)
3. استخدام الدرس الذي وضعت له خطة لتصميم اختبار يتضمن التخطيط من حيث الاهداف وتحليل المحتوى واعداد جدول المواصفات وكتابة الأسئلة الموضوعية والمقالية. ( 5 درجات)


مقرر ادارة الصف وبيئة التعلم - ED 313
الفصل الدراسيّ الثاني للعام الأكاديميّ: 2017-2018
الموضوع ( 20 درجة )
يُعرف القرن العشرون بعصر الجودة .
ونظرا إلى أهميّة التربية ومشاكلها وقضاياها، حظيت الجودة الشاملة باهتمام كبير وخصوصًا في نطاق التربية والتعليم.
- ماذا نعني بالجودة الشاملة؟
- ما هي أهدافها، ومبادئها، وخصائصها؟
- ما التحديات والمعوقات الّتي يفرضها مجتمعك؟
- ما مميزات التجربة الفنلندية في التعليم؟ وما العوامل الّتي أدّت إلى نجاحها؟
اكتب مقالة تُوضّح فيها أهميّة تطبيق الجودة الشاملة في مناهجنا التربويّة.
صلب موضوع (13 درجة)
- تعريف بالجودة الشاملة ( درجة)
- ما هي اهدافها ( درجتان)
- ومبادئها ( درجتان)
- خصائصها ( درجتان)
- ما التحديات والمعوقات التي يفرضها مجتمعك
( درجتان )
- مميزات التجربة الفنلندية في التعليم ( درجتان)
- العوامل التي ادت الى نجاحها ( درجتان)
خاتمة ورأي شخصي
اهمية تطبيق الجودة الشاملة في مناهجنا التربوية .


استمارة الواجب الدراسي (TMA Form)
مقرر القدرات العقلية SP210

الواجب الدراسي TMA لمقرر القدرات العقلية SP210
الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2017-2018
- الدرجة الكلية للواجب : 20 درجة
- هدف الواجب: يهدف هذا الواجب إلى تقديم عرض ملخص لدراسة ماجستير أو أطروحة دكتوراه عربية أو كتاب متخصص في " القدرات العقلية " مع بيان ما يأتي:
مقدمة تمثل مدخلا عاما للورقة و تعريفا بما نقصده بالقدرات العقلية (اعتمادا على مراجع عدة) مع تعريف بالأطروحة أو الكتاب من حيث العنوان والمؤلف وجهة النشر ومكان النشر، أو الجامعة التي تمت مناقشتها فيها إذا كانت أطروحة دراسات عليا.
تعريف بأبواب أو فصول الكتاب أو الأطروحة والموضوعات التي تناولها الباحث.
تلخيص لأهم الأفكار والإجراءات والأدوات والنتائج التي خرج بها مؤلف الكتاب أو الباحث.
خاتمة يضع فيها الطالب الاستنتاجات التي خرج بها من الكتاب أو الأطروحة، و رأيه في إمكانية الاستفادة منها في بيئتنا المحلية.

مقرر التدخل المبكر في التربية الخاصة SP202
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017-2018
التعيين الدراسي
مقرر التدخل المبكر في التربية الخاصة SP202
الواجب الأول 20درجة
يُعالج التعليم والتدخل المبكر في التربية الخاصة في الطفولة المبكرة القصور في جوانب متعددة من أهمها: الجانب الاجتماعي، والجانب السلوكي، والجانب الحركي، والجانب الإدراكي.
أُكتب/ي بحثًا يتكوّن من مقدمة ومتن وخاتمة عن برامج التدخل المُبكر في معالجة جوانب القصور التي وردت في الإشكالية، مُدعمًا كتابتك بنتائج الأبحاث وبعض البرامج التي تنطبق على هذه الجوانب.


How is Candide’s philosophical views in Voltaire’s work Candide put to trail? How is evil depicted? Discuss several key incidents and characters Candide encounters throughout his sojourn that shake his belief in Optimism. Does Candide finally realize the flaws in the philosophy of Optimism? Does he oppose Pangloss’ views? In your view, how, if at all, does his perspective change?
A230A: Reading and Studying Literature I
Despite the continuous reassurance offered by the ultimate Optimist Pangloss that we live in the best of all possible worlds,” Candide is faced by a long-standing force of evil, pain, and suffering that leads him to expose the flaws of his tutor’s philosophical teachings. After he was banished from the Baron’s castle, Candide embarks on a journey where he encounters incidents and characters that offer one example after another of evil, suffering, pain and misfortune. How is Candide’s philosophical views in Voltaire’s work Candide put to trail? How is evil depicted? Discuss several key incidents and characters Candide encounters throughout his sojourn that shake his belief in Optimism. Does Candide finally realize the flaws in the philosophy of Optimism? Does he oppose Pangloss’ views? In your view, how, if at all, does his perspective change?

M256
Software Development with Java
Spring 2017/2018

Question [20 Marks]:
Facebook and Twitter are two well-known social networks that are currently used by millions of users.
In this TMA, each student is requested to evaluate both Facebook and Twitter platforms. Each student is expected to perform the following activities and submit the findings as a report in this TMA:
Stage A: System Evaluation
Give complete details on the systems’ main functional and non-functional activities.•
Evaluate the GUI of the two systems (according to the HCI concepts).•
Identify the weaknesses of each platform.•
Stage B: System Development
Upon completing the evaluation stage, the student is expected to have clear view on both systems and should be able to identify the missing features and suggest some actions for further enhancement. In this stage, the student is expected to perform the following activities:
List the new features which should be included in the enhanced versions of the two• platforms with proper justification.
Suggest new GUI which overcomes the issues raised in the previous stage.•
Discuss (using your own words) the possibility of merging the features of Facebook and Twitter in one platform.•
Provide sufficient diagrams which include: use-cases, sequences diagrams.•
Note that, system implementation is beyond the scope of this project.
-- End of TMA--
مقرر صعوبات التعلم SP302,ED324
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017/2018
الموضوع : ( 20 درجات )
لقد جاءت فكرة المدرسة الشاملة أو الجامعة في منتصف الثمانينات من القرن الماضي كفكره متطورة عن مفهوم الدمج الذي ينادي بتعليم الأفراد ذوي الاحتياجات الخاصة بشكل عام والأفراد ذو صعوبات التعلم بشكل خاص في المدارس العادية في ضوء ذلك بين بمقالة علمية ما يلي:
- مفهوم "الدّمج" ومزاياه وعيوبه بالنسبة لهذه الفئة من الأطفال.
- دور الخطة التربوية الفردية والخطة التعليمية الفردية في برامج الدّمج لذوي صعوبات التعّلم. مستعيناً في المراجع الحديثة و ذات الصلة بالموضوع.

كتابة التعيين يتطلب ما يأتي:
- الاطلاع على مراجع علمية متنوعة، والمواقع الالكترونية، والمكتبة الالكترونية
- توثيق تلك المراجع بطريقة علمية صحيحة وذلك بكتابة اسم عائلة المؤلف والتاريخ في متن البحث نهاية كل فقرة، وكتابة المعلومات كاملة في قائمة المراجع على النحو الآتي: اسم عائلة المؤلف، الاسم الأول والثاني. (التاريخ). عنوان الكتاب. دار النشر. العاصمة
- عدم نقل المعلومات من المواقع الالكترونية
- كتابة مقدمة وخاتمة حول الموضوع ، وكتابة عناوين فرعية واضحة
- مراعاة كتابة فقرات واضحة ومتسلسلة

M257
Putting Java to Work
Spring 2017/2018
Total Marks: 20
Plagiarism Warning:
As per AOU rules and regulations, all students are required to submit their own TMA work and avoid plagiarism. The AOU has implemented sophisticated techniques for plagiarism detection. You must provide all references in case you use and quote another person's work in your TMA. You will be penalized for any act of plagiarism as per the AOU's rules and regulations.
Declaration of No Plagiarism by Student (to be signed and submitted by student with TMA work):
I hereby declare that this submitted TMA work is a result of my own efforts and I have not plagiarized any other person's work. I have provided all references of information that I have used and quoted in my TMA work.
Name of Student:
Signature:
Date:
Practical Problem
This course is designed to mainly develop the programming skills of learners. In addition, the students should critically think to resolve problems. From this concept, this TMA is prepared.
In this TMA, each student is asked to write a java program which can calculate the average grades of the courses that has been completed by each particular student during the last two semesters Spring 16/17 and Fall 17/18. Please go through the following specification in order to complete this TMA successfully:
The program can be implemented using either JApplet or JFrame classes.
The courses and grades that was completed on Spring 16/17 should be hard-coded as variables in the code itself (e.g. int M105=80) and the grades should match your marks according to the SIS records.
The courses and grades that was completed on Fall 17/18, should be read through a GUI interface as follows:
o The user should be asked to enter the number (n) of courses completed on Fall 17/18.
o Based on the entered number and after pressing the button Click”, the GUI should show n text fields to allow the user enter the course code and the corresponding grade as shown in the Figure below:
After entering the grades of the courses (according to your transcript from SIS), the student should press the button Calculate Average” on the GUI.
This button should calculate the average of all courses studied in the two semesters. The program should calculate the average grade by summing up the total marks of the hard-coded courses in the program + the marks of the courses entered on the GUI interface, then divide it over the total number of courses as per the example below:
Hard-coded courses in Spring 16/17
int m105 = 70
int m129 = 88
int T175A = 77
GUI courses in Fall 17/18

When pressing Calculate Average”, the result should be ((70+88+77) + (90+55+65+78))/7 = 74.2%
Important notes:
Copy & Past is not allowed and subjected to AOU plagiarism policy.
All the marks used in the code and entered in the GUI should exactly match the student transcript from SIS.
A copy from your transcript extracted from SIS should be included in the submitted file.
Students who fail in submitting the copy of his/her transcript or entering incorrect grades will result in awarding the student ZERO.
The code should be copied and pasted on the Word document and NetBeans Project should be submitted as well
Note that the title of the GUI interface should include students’ID_student’s name.
-- End of TMA --
M363 Spring 2018
Question 1 10 Marks
This question analyses the students’ knowledge in Software Architecture”. This question will guide the students to know the importance of literature research, referencing and citation which help them to proceed with their graduation project.
In the context of Software Engineering, the success of any application or system depends on the architecture pattern you use. List and describe any four software architecture patterns used in the modern software industry.
You must provide at least FIVE references in the Harvard Referencing format of referencing, excluding Wikipedia and YouTube. References should be latest (year 2012 onwards) You can complete this task using the e-library and other external sources; you need to search the AOU-e-library and the internet to identify relevant material. In particular, you are urged to use the following sources, all of which are freely available to AOU students: AOU’s subscribed e-library, accessible through the LMS which includes a number of different resources o Google books o Google scholar Quoting and Referencing.
When you wish to quote other materials, then you must clearly acknowledge the source according to accepted rules of citation and referencing. You can use the MSWord️ referencing tool to facilitate including
references and citations in the proper format. The following link shows you how to use this feature:
http://office.microsoft.com/en-us/wo...010067492.aspx
Note that it is not enough to simply post a reference at the end of the document without explicitly stating which parts of your document are being quoted. Proper citation of external sources must be included in order to receive mark for this question.
Question 2 25 Marks
This question analyses the students’ knowledge and understanding in analyzing given scenario to identify functional requirements, non-functional requirements, business processes, business rules, use case scenario and practical skills to build use case diagrams studied in Unit-2 and Unit-3 of the module
You are required to answer questions from 2.1 to 2.7 from the below given scenario:
M363 TMA Spring 2017-2018 Page 3
AOU would like to develop a Web Based Social Network System between a job seeker and Industry
Recruiter. This system will be expected to provide communication among people , provide the features of writing and posting a post or any event all at one place, to share the job related details posted by university career guidance officer via adding a post which can be read by all the students as well as members of faculty using the website. This web application will be controlled by the AOU IT administrator and can be used by the career guidance officer and students as well as faculty members.
The following features will be implemented in proposed system:
Students can register and login into the system once their registration is approved by the administrator.
The system verifies the user id and password.
Once the student logging into the system, he/she can write and post an article on various topic of•
his/her choice. Also he/she can chat with the other students.
Students can also upload images with their post.•
All students can view News Feed posted by individual student.•
AOU IT Administrator has full authority on system, he/she can add/delete Students and members of Faculty•
• Career Guidance Officer can create a list of students by specifying the department and criteria. This list will include personal details, academic details and GPA. He /she can perform activities only after logging into the system.
• Career Guidance Officer can add post and it will be sent for approval to admin.
Faculty members will be able view students’ profiles and also can post event whose details will be sent via SMS to students. Faculty members can perform activities only after logging into the system.
As per the policy, all the students’ registration will be approved/rejected by the administrator as•
well as, all the post will be kept pending until administrator approves/rejects each and every post.
The university management wished to have a website with two colors matching with their logo. The system is expected to handle up to 1000 users simultaneously and shall be able to be modified to cope with a new class of user.
2.1 Identify four business processes from the university scenario 2 Marks
2.2 Identify two business rules from the university scenario 2 Marks
2.3 List two functional requirements along with their types 2 Marks
2.4 List two non-functional requirements along with their types 2 Marks
2.5 List the actors of the proposed system 1 Mark
2.6
Write textual description for any one use case which should include pre-condition, post condition, main success scenarios and extensions.
8 Marks
2.7 Draw a use case diagram for the university scenario
8 Marks


مقرر علم نفس التربوي ED-521
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017-2018



يوجد العديد من الحوارات حول طريقة تقييم الطلاب بالطريقة المناسبة من ناحية أكاديمية ونفسية. فمن المهم أن يتم التقييم ليتمكن المعلم من التأكد إذا حققت الأهداف التعليمية عند طلابه أم لا، فإن ذلك يساعده على تعديل الأهداف أو الاستراتيجيات التعليمية كي يتأكد من تحقيق الأهداف المناسبة عند طلابه. ومن جانب آخر، من المهم أن يتم التققيم بشكل يراعي نفسية الطالب، دون إصدار أحكام غير مناسبة (وغير لائقة) على الطلاب وإعطاء التغذية الراجعة من باب إستفادة الطالب والإرتقاء بمهاراته وقدراته.

فأصبح هناك فئتين من العلماء والمعلمين الذين عملوا على معالجة هذا الأمر— فمنهم يعتقدون أن لا داعي للعلامات ويوجد العديد من البدائل الذي تساعد الطالب (والمعلم) على معرفة مستواه الأكاديمي دون التقييد بدرجات أدائية. ولكن يوجد مجموعة أخرى من المعلمين الذي يعتقدون أن العلامات مهمة وهي فعلًا الذي تعطي الصورة الحقيقية لقدرات الطالب وتعمل كعنصر فعال على تحفيز الطالب على أنه دائمًا يسعى لأن يكون الأفضل.

- قم بقراءة المقالة المترجمة الذي تم تحميلها على موقع الـLMS وحدد وجهة نظرك لهذه القضية.

الجزء الأول (10 درجات)
- قم بتحديد أربعة حجج لوجهة نظرك مع دعم أو دليل لكل حجة وفق الجدول أدناه.

الجزء الثاني (10 درجات)
- قم بكتابة تقرير مقنع بطول صفحتين فقط يبين هذه الحجج على شكل مقالة. ويجب أن يتكون التقرير من مقدمة وخاتمة وتقديم هذا التقرير بشكل مقنع بحيث يقتنع القارئ بوجهة نطرك.

استمارة الواجب الدراسي (TMA Form)
مقرر ED-523
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017/2018
النشاط المطلوب (20 علامات)
يتطلب بناء أساليب وأدوات التقويم الصفي تصميم مخطط وفقا للغرض من التقويم كما يلي :
تحديد محتوى المجال الدراسي ويشمل :
أ- تحديد الموضوعات الرئيسية و الفرعية للمحتوى التعليمي والوزن النسبي لكل منها . (درجتان)
ب- تحديد المرحلة التعليمية . (درجة واحدة)
ج- تحديد الزمن المستغرق في التدريس لكل من الموضوعات الرئيسية والفرعية . ( درجتان)
د- تحديد الغرض من التقويم ( تشخيصي ، بنائي ، ختامي ... ) ( درجة واحدة)
هـ- تحديد الأهداف المراد تقويمها لكل موضوع دراسي من موضوعات المقرر ) ( درجة واحدة)
و- تصميم جدول المواصفات في ضوء المحتوى الدراسي ومستويات الاهداف كما يلي:-

أولاً :- في ضوء ما سبق أجب عن الفقرات أعلاه من ( أ ) لى (و ) ثم صمم مخطط التقويم الصفي
لمقرر بأكمله من مقررات المرحلة المتوسطة او الثانوية متضمناً الموضوعات التعليمية واوزانها النسبية ومستويات الأهداف وعدد الأسئلة لكل مستوى بافتراض ان الاختبار مكون من 50 سؤال من نوع الاختيار من متعدد ( 4درجات )

ثانياً :- في ضوء جدول المواصفات الذي تم تصميمه في البند اولاً اكتب الأشئلة المخصصة للموضوع الاول كما ورد في جول المواصفات موضحاً اما كل سؤال مستوى الهدف الذي يقيسه ( 5 درجات )

مقرر تخطيط المناهج وتطويرهاED531
الفصل الدراسي الثاني للعام الأكاديمي 2017/2018

الواجب الدراسي لمقرر: تخطيط المناهج وتطويرهاED531
الفصل الدراسي الثاني2017/2018


الدرجات المخصصة للواجب: عشرون درجة.

محتوى الواجب
يتكون الواجب من عدد من المكونات الأساسية التي بناءً على تضمينها في ملفك سيتم التقييم، وهي الآتي:
1. اختر وحدة واحدة فقط من الكتاب المدرسي للمنهاج الذي تدرسه وقم بما هو آتٍ:
- تحديد مدى مراعاة واضع المنهاج للتكامل ما بين موضوع الوحدة التي اخترتها وباقي المواد في الصف نفسه وأهمية ذلك، مع إعطاء أدلة. ( 5 درجات)
- تحليل عناصر المنهاج (الأهداف واستراتيجيات التدريس والمحتوى والتقويم) من أجل تحديد التنظيم الذي اتبعه واضع المنهاج ( تنظيم مرتكز على المتعلم أم على المعرفة أم على المجتمع). (5 درجات)
2. قارن منهاج بلدك مع منهاج أي بلد عالمي ذو سمعة تربوية مرموقة مثل سنغفورة أو فلندا أو اليابان أوغيرها من الدول من حيث التنظيم المتبع في وضع المنهاج، مَن يخطط المنهاج، دور كلاً من المعلم والطالب في هذا المنهاج، مع إعطاء أدلة من كلا المنهجين. (5 درجات).

_________________
لتحميل ملف حل الواجب الحل النموذجي للواجب.doc يجب عليك  التسجيـــل بالمنتدى لتتمكن من تحميل الملف


حل واجب - خدمات مجانية – حلول واجبات الجامعة الجامعة العربية المفتوحة- كل الجامعات - حل واجب - حل واجب TMA- حل واجب TMA01
لجميع تخصصات الجامعة ولجميع فروع الجامعة
حلول واجبات – مشاريع تخرج – ملخصات هامة
Mobile: 00966542495275  or
WhatsApp:00966542495275

smsm.hamdy66@yahoo.com
حلول مضمونة وغير مكررة وغير متشابهة لجميع واجبات الجامعة
متوفرمدرسين ومدرسات لجميع المواد والتخصصات
السعودية-الكويت-لبنان-مصر-البحرين-الأردن-عمان-الرياض-الدمام-جدة-حائل-الاحساء-المدينة المنورة
KSA-Kuwait-Bahrain-Oman-Jordon-Lebanon-Egypt
قسم خاص لواجبات التربية لجميع التخصصات ولجميع المستويات
http://tmas.123.st
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://learn.123.st
 
حل واجبات 2018 باحترافيه
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
حلول واجبات الجامعة العربية المفتوحة (لعــspring2017ـــام) :: حل واجبات الجامعه العربيه المفتوحه 2017/2018-
انتقل الى: